Podróże lotnicze są niebywałą wygodą dla wszystkich tych, którzy chcą zwiedzać świat. W ostatnich latach rynek lotniczy przeżywa prawdziwy rozkwit, a siatka połączeń oferowanych przez linie lotnicze stale się poszerza. Bycie pasażerem lotniczym wiąże się z szeregiem praw, o których wielu podróżnych nadal nie ma pojęcia.
Artykuł sponsorowany.
W tym artykule poruszymy najważniejsze kwestie dotyczące sytuacji, w której przytrafi Ci się zakłócony lot.
W tym tekście przeczytasz o:
Twój lot się spóźnia albo został odwołany – co dalej?
Jednym z głównych obowiązków linii lotniczych jest realizowanie połączeń na czas. Często jednak zdarza się, że mimo starań samolot opuszcza płytę lotniska ze znacznym opóźnieniem lub też lot zostaje całkowicie odwołany. W takiej sytuacji pasażerowie często wpadają w konsternację i nie wiedzą co zrobić. Warto mieć świadomość, że zgodnie z Rozporządzeniem (WE) 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sytuacji, w której Twój lot zostanie odwołany, opóźniony lub przewoźnik odmówi Ci wejścia na pokład samolotu z powodu overbookingu, możesz domagać się odszkodowania.
Odszkodowanie za lot – ile mogę uzyskać?
Kwota odszkodowania za opóźniony lot lub odwołany lot jest zależna od odległości dzielącej port wylotu i lotnisko końcowe. Zgodnie ze wspomnianym wcześniej Rozporządzeniem możesz uzyskać od 250 do nawet 600 euro na każdego pasażera. Dokładne stawki odszkodowania za lot są następujące:
- 250 euro na pasażera – dla lotów o długości do 1500 km,
- 400 euro na pasażera – dla lotów na dystansie od 1500 km do 3500 km (także dla lotów powyżej 3500 km, jeśli zarówno lotnisko początkowe, jak i lotnisko docelowe znajdują się w obrębie Unii Europejskiej),
- 600 euro na pasażera – dla lotów na dystansie powyżej 3500 km.
Zasady dochodzenia odszkodowania
Oczywiście, aby móc domagać się rekompensaty od przewoźnika za zakłócony lot, musi on spełniać określone warunki, czyli innymi słowami kwalifikować się do odszkodowania. Warunki, które muszą zostać spełnione, aby dochodzić swoich praw są następujące:
- lot był opóźniony o ponad 3 godziny – za czas opóźnienia uznajemy tu moment dotarcia do miejsca docelowego,
- odwołany, a decyzję o odwołaniu lotu linie lotnicze podały do wiadomości pasażerów na krócej niż 14 dni przed planowanym wylotem,
- pasażerom odmówiono wejścia na pokład samolotu z powodu overbookingu.
Równocześnie podstawą zgłoszenia roszczenia jest fakt, iż dane zakłócenia muszą wynikać bezpośrednio z zaniedbań linii lotniczych. Jeżeli bowiem lot zostanie odwołany lub opóźniony z powodu tzw. okoliczności nadzwyczajnych, wówczas odszkodowanie za lot nie będzie Ci przysługiwać.
Jak możesz domagać się odszkodowania za lot?
Proces ubiegania się o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot bardzo często jest niezwykle długotrwały. Co więcej, linie lotnicze zazwyczaj odmawiają wypłaty roszczenia pasażerom. Z tego względu dobrze jest mieć u swojego boku profesjonalistów, którzy pomogą Ci zawalczyć o Twoje prawa. Jednym z wiodących graczy na polskim rynku jest AirCashBack, który już od ponad 10 lat skutecznie pomaga pasażerom lotniczym. Zgłoszenie do nich Twojego roszczenia jest całkowicie bezpłatne, a wynagrodzenie prowizyjne pobierane jest jedynie w przypadku skutecznej likwidacji szkody. AirCashBack kieruje się bowiem zasadą “no win, no fee”.
Artykuł sponsorowany.