Jak najtaniej, najszybciej i najwygodniej podróżować po Japonii? Nie da się mieć wszystkiego jednocześnie, ale w tym wpisie postaram się przybliżyć Wam różne sposoby podróżowania po kraju kwitnącej wiśni. Jeśli szukasz informacji o JR Pass (JRP – Japan Rail Pass) to również je tutaj znajdziesz…
Jak wiadomo komunikacja w krajach rozwiniętych jest jednym z najdroższych wydatków i dotyczy to zarówno mieszkańców jak i turystów. Można oczywiście próbować podróżować autostopem i wielu osobom się to udaje, ale jeśli jednak chce się zobaczyć jak najwięcej miejsc, to trzeba przemieszczać się w miarę sprawnie i szybko.
Japonia słynie z punktualnych, rozwiniętych i nowoczesnych kolei – kto zresztą nie słyszał o tzw. bullet train? Nawet na studiach wpajano nam wiedzę o tym jak idealnie funkcjonuje komunikacja w Japonii, a średnie roczne opóźnienia wynoszą… kilka minut! Teraz, po wyjeździe do Japonii bardzo chcielibyśmy poznać sposób wyliczania tej średniej, bo opóźnienia są i to sporo większe. Będąc zaledwie 9 dni, opóźnienia w funkcjonowaniu pociągów zdarzyły się kilkakrotnie, ale na szczęście ograniczyły się do maksymalnie 30 minut. Fakt, faktem, że wywołany bullet train był zawsze na czas.
Jak więc najlepiej podróżować po Japonii jeśli jedziemy na własną rękę? O tym poniżej.
W tym tekście przeczytasz o:
Podróżowanie autostopem
Osobiście nie doświadczyliśmy tej metody podróżowania po Japonii, głównie z dwóch powodów: po pierwsze stawialiśmy na zwiedzanie głównych miast, a po drugie nasz plan zakładał pokonywanie dużych odległości pomiędzy miastami w możliwie jak najkrótszym czasie. Poza tym, miasta w Japonii są bardzo dobrze skomunikowane, choć fakt, że koszty nie są małe. Na szczęście dla turystów przewidziane są “lepsze” stawki.
Jeśli chodzi jednak o sam autostop to Japonia jest jednym z najbezpieczniejszych krajów, również pod tym względem. Chociaż musimy dodać, że czytaliśmy przed wyjazdem, że opcja ta nie jest polecana kobietom podróżującym samotnie.
Naszym zdaniem na głównych trasach lepiej poruszać się pociągami. W końcu Japonia ma najlepszy system kolejowy na świecie. Jest szybki, punktualny, komfortowy i czysty :) Ale o tym za chwilę, bo zdajemy sobie sprawę, że nie każdego na niego stać.
Podczas naszej podróży nie widzieliśmy żadnych autostopowiczów, chociaż dużo czytaliśmy i słuchaliśmy w innych relacjach, że niektórym udaje się w ten sposób całkiem sprawnie podróżować po Japonii. Największe obawy mielibyśmy o komunikację, bo Japończycy sprawiają wrażenie zamkniętych w sobie, bojących odezwać się po angielsku. Nie mniej jednak relacje osób, które autostopem jeździły nie pozostawiają złudzeń, że autostopem da się dojechać szybko i bezpiecznie.
Pisząc jeszcze o podróżowaniu samochodem, warto wspomnieć o wynajęciu samochodu. To też jest zawsze ciekawa opcja, ale myśląc o jeżdżeniu po Japonii,odnajdywaniu się w licznych ślimakach, czytaniu zupełnie niezrozumiałych napisów, jakoś nie braliśmy tego pod uwagę ;)
Autobusy po Japonii
Siatka połączeń autobusowych w Japonii jest również dobra, jednak na dłuższych trasach jest nieporównywalna do Shinkansenów (czyli wywołanych powyżej bullet trains). Trzeba również dodać, że autobusem będziemy przemieszczać się wolniej niż pociągami.
Ciekawą i tanią alternatywą wydaję się natomiast nocne autobusy na długich trasach. Nie trzeba korzystać wtedy z noclegu, a czas wykorzystuje się na podróż. Koszty są jednak różne. Na przykładowej trasie Tokio-Kioto ceny mogą wahać się od ¥1500 do ponad ¥8000! My ostatecznie nie skusiliśmy się na taką przejażdżkę. Mega szybkie Shinkanseny wygrały :)
Shinkansen…
Tego cuda chyba nie trzeba przedstawiać :) Shinkansen inaczej zwany bullet train to superszybkie japońskie pociągi osiągające prędkość nawet ponad 400 km/h. Roboczo osiągają jednak prędkości około 300 km/h co i tak robi niemałe wrażenie.
Ceny biletów do tanich nie należą, dziwimy się więc jakim cudem na pociągach jeżdżących dosłownie co 10 minut (na jednej trasie) jest takie obłożenie. Składy ciągną się na długość około 500 metrów i są zazwyczaj dosłownie pełne ludzi. Ceny zależą od wielu czynników, z których najbardziej oczywisty to długość trasy. Poza tym na cenę biletu wpływają: szybkość pociągu (a dokładniej czas przejazdu a tym samym liczba stacji po drodze), klasa, pora i termin zakupu biletów. Japończyków zapewne po prostu na nie stać :)
Nas jako turystów interesuje tylko jedno – JR Pass. Dzięki niemu większością Shinkansenów możemy podróżować za “totalną darmochę” i to z darmową rezerwacją miejsc (za co normalnie Japończyk musi dopłacić)! Tym samym Japonia to jeden z nielicznych krajów (jeśli nie jedyny), gdzie turyści mają komunikację po prostu taniej… Ale o tym za chwilę…
O samej podróży Shinkansenem szerzej pisaliśmy w poście o naszej podróży do Nikko.
O co chodzi z tym JR Pass (Japan Rail Pass)?
W skrócie opisując, tytułowy JR Pass (JRP) to bilet na koleje japońskie (JR) dla zagranicznych turystów. Nie tylko na Shinkanseny, ale również na miejską i podmiejską kolej.
Jeśli jesteś turystą, który przyjeżdża z zagranicy aby zwiedzać (logiczne, prawda? ;)) i nie masz prawa stałego pobytu, wtedy masz możliwość zakupu JR Pass. Warto zwrócić tutaj uwagę, że bilet ten można kupić jedynie za granicą przed przyjazdem do Japonii. Po przyjeździe (na każdym międzynarodowym lotnisku) należy “walidować” taki bilet poprzez wydanie nowego druczku. Sam proces jest łatwy, szybki i zrozumiały, a na dodatek nie trzeba znać nawet grama japońskiego aby się dogadać ;) Toż to dla wielu pierwsze zderzenie z lokalnymi mieszkańcami więc wrażenie musi być najlepsze.
Przed zakupem pamiętajcie też, że JR Pass nie jest ważny na wszystkie rodzaje Shinkansenów, głównie te najszybsze. Na szczęście nie odczuwaliśmy w żaden sposób tego ograniczenia. Uwzględniając fakt, że nie możemy poruszać się wszystkimi bullet trains, to i tak na głównych trasach częstotliwość pociągów, którymi można jeździć, sięga około 15 minut… Sam czas podróży różni się niewiele, co najwyżej kilka(naście) minut.
Musimy wspomnieć również o prostocie z jaką podróżuje się liniami JR i generalnie komunikacją w Japonii. Wszystkie perony, tory, godziny odjazdów są tak idealnie i klarownie oznaczone, że nawet nie znając japońskiego nie ma możliwości się zgubić. Trzeba trzymać się kolorów, a na większych stacjach wszystkie informacje są napisane również po angielsku.
Ceny Japan Rail Pass
JR Pass dzielimy na dwa typy: Ordinary i Green. Ordinary to nic innego jak druga klasa, a Green to pierwsza klasa. Oczywiście zainteresowani jesteśmy tańszą opcją. Obecnie cena Japan Rail Pass prezentują się następująco:
Rodzaj:
|
Green
|
Ordinary
|
||
Czas
|
Dorosły
|
Dziecko
|
Dorosły
|
Dziecko
|
7 dni
|
¥38,880
|
¥19,440
|
¥29,110
|
¥14,550
|
14 dni
|
¥62,950
|
¥31,470
|
¥46,390
|
¥23,190
|
21 dni
|
¥81,870
|
¥40,930
|
¥59,350
|
¥29,670
|
Po obecnym kursie daje to nam około 830 zł za 7 dniowy bilet dla osoby dorosłej. Więc nasuwające się od razu pytanie brzmi: czy to tak na prawdę się opłaca? Przecież to ponad 100 zł dziennie! No właśnie, a czy jeżdżąc po Polsce pociągiem przemieszczając się setki kilometrów zapłacimy mniej? Oczywiście, że nie. O różnicy standardów nie będę nawet wspominać. Niemniej policzmy sobie…
Czy Japan Rail Pass (JR Pass) się opłaca?
To zależy. Choć jeśli planujesz przemieszczać się chociaż pomiędzy największymi miastami, to nasza odpowiedź brzmi – TAK! Z drugiej strony, jeśli zostajesz tylko w Tokio wtedy JR Pass jest zbędny.
Jednak jeśli zamierzasz podróżować choć trochę po Japonii to można łatwo policzyć po ilu przejazdach zwróci się JR Pass.
Polecamy w tym celu stronę www.hyperdia.com. Znajdziecie tam aktualne rozkłady wszystkich możliwych pociągów z cenami biletów, stacjami pośrednimi. Można wybrać również filtry wyszukiwania z opcjami dla posiadaczy JR Pass, dzięki czemu system wyszuka tylko takich połączeń, z który można korzystać z naszym biletem. Dla nas było to nieodłączne narzędzie do planowania naszego jakże napiętego grafiku podróży :)
Policzmy więc. Sprawdzając pociąg na trasie Tokio – Kioto (dwa “must see” miejsca w Japonii) na kilka dni do przodu jego cena wynosi lekko ponad ¥8,000 bez rezerwacji miejsca. Z rezerwacją już ¥14,000. Przejazd na trasie Kioto – Hiroszima to odpowiednio ¥6,500 i ¥11,000 (w jedną stronę). Daje to nam łącznie ¥36,000 z rezerwacją miejsc (14+11+11), którą naprawdę warto mieć (choć my nie zawsze z niej skorzystaliśmy). Czyli cena JR Pass (na 7 dni) już się zwraca z nawiązką.
Do tego dochodzi dojazd do Osaki, Nikko (JR Nikko Line), Kamakury, Lotniska w Osace (JR Kansai Airport Rapid Service), prom na Miyajima i wiele, wiele innych miejsc.
Jak widać w naszym przypadku bardziej opłacało się zakupić JR Pass niż pojedyncze przejazdy. Ostateczny werdykt pozostawiamy Wam, bo zależy on od Waszych planów podróży po Japonii.
A może jednak samolot?
To jest dobre pytanie. Jest to ciekawa opcja i długo ją rozważaliśmy. Samoloty latają niemalże równie często jak jeżdżą pociągi, a ceny są zbliżone.
Dochodzi jednak tutaj czas jaki trzeba poświęcić aby dostać się na lotnisko, przejść odprawę, zadbać o bagaż itp.
Tym samym o ile podróżujecie na odcinkach Tokio – Osaka – Hiroszima naszym zdaniem nadal najlepszą opcja są pociągi. Samolot warto rozważyć na dalszych odcinkach.
Gdzie kupić Japan Rail Pass?
Najważniejsze, powtórzę raz jeszcze. Japan Rail Pass należy kupić przed wylotem do Japonii.
Można to zrobić w wielu biurach podróży. W Polsce obecnie nie ma takich biur, ale pełno jest ofert europejskich biur podróży w internecie, które wyślą bilety kurierem do Waszego domu. Specjalnie nie polecamy żadnej opcji, gdyż znaleźć je jest bardzo prosto, wpisując po prostu do wyszukiwarki JR Pass – klik.
Polecamy również nasze TOP 17 Japonii :)