Jak sprawnie poruszać się po Tokio? Linie metra ciągnące się jak spaghetti, kilka różnych firm transportowych, do tego niezrozumiałe nazwy stacji… A jednak, jest to w końcu najlepiej rozwinięty system komunikacji miejskiej na świecie. Co ważne: punktualny, nowoczesny, czysty i bezpieczny!
W tym tekście przeczytasz o:
Podróżowanie po Tokio (Metro w Tokio)
Siatka metra w Tokio jest naprawdę pokaźna. Na pierwszy rzut oka strasznie trudno się połapać i zrozumieć o co tutaj chodzi. Wygląda jak ugotowany, kolorowy, makaron spaghetti specjalnie wymieszany i poplątany. Zresztą sami zobaczcie :)
Na samo metro składa się 13 linii, 4 należące do Toei Line i 9 do Tokyo Metro Line. Są to firmy niezależne i mając bilet na jedną firmę, nie możemy podróżować liniami drugiej firmy. Można oczywiście łączyć przejazdy kupując bilet na każdej stacji metra bezpośrednio w automacie podając stację początkową i końcową, są to jednak bilety droższe. Generalnie, nie jest ważne jak się dojedzie do celu (którą linią), tylko gdzie się wsiada i wysiada.
Na poniższym zdjęciu automaty widać po lewej stronie (wybaczcie kiepskie zdjęcie ;-)).
Ceny biletów w Tokio
Bilety za przejazdy miejskie, podobnie zresztą jak cała komunikacja w Japonii, nie są tanie. Ceny zaczynają się już od ¥160 za pojedynczy przejazd. Tańsze są te dla tras w ramach Tokyo Metro Line i ten bilet polecamy. Linie te rozsiane są po całym Tokio dzięki czemu wszędzie dojedziemy bez problemu. Polecamy najlepiej zaopatrzyć się od razu w bilet na 1 lub 3 dni (koszt dziennego biletu to około ¥600).
Jedynym wyjątkiem jest linia Yurikamome, która jeździ na wyspę Odaiba. Przejazd nie jest w ramach biletów ani dobowych ani kilkudniowych, więc trzeba kupić osobny bilet, aby przejechać przez Most Tęczowy. Niby most można przejść na pieszo, a trwa to około 40 minut po samym moście w jedną stronę, ale było nam szkoda czasu a i przyjemności w tym żadnej.
Alternatywa, czyli JR Lines w Tokio
Alternatywą do metra w Tokio są liczne linie w ramach JR (JR Lines) jeżdżące po Tokio i okolicach. Tym bardziej jeśli macie wykupiony JR Pass. Nasz JR Pass nie obejmował całego pobytu w Japonii, bo korzystniej finansowo wyszło nam kupienie kilkudniowych biletów do podróżowania po samym Tokio, niż wydłużanie JR Pass do dwóch tygodni (mieliśmy 2-dniowy bilet na komunikację miejską w Tokio plus tygodniowy JR Pass).
Tak więc my korzystaliśmy cały czas z metra. Było zdecydowanie łatwiej, luźniej i przyjemniej, bo wbrew pozorom linie JR są bardziej przeciążone niż metro.
Upychacze w tokijskim metrze?
Tak, oni istnieją! Widzieliśmy japońskich tzw. upychaczy w białych rękawiczkach w tokijskim metrze. Niestety nie widzieliśmy ich w akcji, a jedynie pilnowali porządku, bez żadnych, zbędnych rękoczynów. Tłumy po prostu nie były tak duże. Wszyscy grzecznie czekają w kolejce, a jak się nie mieszczą to pociągu to po prostu czekają na kolejny. W końcu następny pociąg będzie za nie więcej niż 2 minuty… :)
Byliśmy naprawdę zaskoczeni organizacją peronów, przystanków – wszystko idealnie zgrane, drzwi otwierają się dokładnie tam gdzie powinny, a ludzie stoją i bez żadnych przepychanek wchodzą spokojnie do pociągu.
Czym podróżować najlepiej?
Podsumowując, w podróżowaniu po Tokio zdecydowanie polecamy metro! Na piechotę nie da rady zobaczyć całej metropolii w kilka dni, a metro właśnie jest najwygodniejszym sposobem na zwiedzanie Tokio. Poruszanie się autobusami może być skomplikowane i bardziej czasochłonne.
Metro jest punktualne, czyste i kursuje naprawdę bardzo często. Nieraz widząc tył odjeżdżającego wagonu, gdy podeszliśmy na środek stacji nadjeżdżał już kolejny.
Warto dodać również, że niektóre linie metra są z tzw. przechodzeniem pociągów w kolej podmiejską. Warto zwrócić na to uwagę gdy dojeżdżacie do Shibuya. Na rysunkach metra mogłoby się zdawać, że jest to ostatnia stacja, a jednak nie jest to prawdą. Więcej ludzi tam wsiada niż wysiada i jedzie dalej… My zorientowaliśmy się w ostatniej chwili :)
Jak najlepiej dojechać z lotniska Narita do Tokio pisaliśmy tutaj.
Jak poruszać się po Japonii? Przeczytaj w naszym kolejnym wpisie >>>