W tym roku, jak jeszcze nigdy wcześniej, wszyscy zwracają uwagę na bezpieczeństwo w podróży bez względu na to czy podróżuje się z dziećmi czy nie. Nic dziwnego, w czasach koronawirusa COVID-19 każdy wyjazd obarczony jest mniejszym lub większym ryzykiem. Przygotowaliśmy dla Was spis ważnych informacji dotyczących podróży podczas pandemii.
Ostatnie dwa tygodnie podróżowaliśmy po Polsce i mieliśmy okazję nocować w różnych hotelach i pensjonatach, dzięki czemu mogliśmy ocenić i zobaczyć jak wygląda podróżowanie podczas pandemii po Polsce. Czy jest tak samo, lepiej czy gorzej? Jest się czego bać?
W tym tekście przeczytasz o:
Bezpieczne wakacje w Polsce w czasie pandemii, czy to możliwe?
Chcemy podzielić się z Wami naszymi spostrzeżeniami, przemyśleniami i wnioskami, bo podczas wyjazdów dostawaliśmy sporo zapytań dotyczących przestrzegania warunków sanitarnych, dostępności atrakcji, funkcjonowania hotelów i restauracji.
Sami również bardzo zwracaliśmy uwagę na to jak hotele i obiekty są przygotowane, rozmawialiśmy z wieloma pracownikami i właścicielami na temat nowych warunków. Musimy być jednak świadomi, że jest to zupełnie nowa sytuacja, w której są zarówno hotele jak i goście. Z jednej strony mamy więc obiekty, które muszą być maksymalnie elastyczne i dostosowywać się do ciągle zmieniających się wymogów i zaleceń sanitarnych, a z drugiej gości, którzy chcą w końcu wypocząć i odpocząć od pandemii.
Jak to wygląda w praktyce? Zapraszamy do lektury poniższego wpisu :)
Noclegi w dobie pandemii
Na wstępie musimy zaznaczyć, że w KAŻDYM obiekcie, w którym byliśmy było widać, że koronawirusa się nie ignoruje i nie udaje się, że go nie ma. Minimum jakie było to ogólnodostępne płyny do dezynfekcji i informacje o COVID w kontekście zaleceń sanitarnych. Nocowaliśmy w hotelach i pensjonatach, gdzie jest recepcja, restauracja, pokoje hotelowe lub cały domek dla nas.
Mogliśmy zaobserwować, że obiekty noclegowe starają się po prostu odnaleźć w tej sytuacji i oczywiście zdarzają się pewne niedociągnięcia, nieścisłości czy brak konsekwencji ale według nas wynika to z kilku aspektów.
Po pierwsze obiekty różnie interpretują wymagania prawne i zalecenia sanepidowskie. Nosić maseczki w drodze na basen czy nie? A przy recepcji? Czy mają prawo nakazać noszenie maseczek gościom? Czy bufet może funkcjonować czy nie? Obiekty naprawdę różnie podchodzą do zaleceń.
Niektóre zwracają uwagę, że goście nie noszą maseczek, niektóre w ogóle nie. Mieliśmy też sytuację, że dopiero w trakcie naszego pobytu w hotelu rozwieszono wielkie kartki informujące o obowiązku noszenia maseczek, bo goście się do tego nie stosowali.
Inna sytuacja? W jednym z odwiedzonych hotelów był otwarty tzw małpi gaj dla dzieci (nawet z kuleczkami), oczywiście z informacją o obowiązku dezynfekcji rąk, ale w innym obiekcie taka sala zabaw była zamknięta, bo hotel nie był w stanie zapewnić dezynfekcji wszystkich powierzchni i zabawek.
Drugi aspekt to kwestia możliwości technicznych i logistycznych hotelów. Spotkaliśmy się z sytuacjami, gdzie hotel nie przystosował np. części wspólnych czy restauracji tak aby goście zachowywali odpowiedni dystans. Przykładem była zbyt ciasna restauracja, w której filary i stoły uniemożliwiały bezpieczne przemieszczanie się gości. Kiedy zwracaliśmy uwagę wychodziło na to, że po prostu obiekt nie ma możliwości inaczej tego zorganizować, albo nie był świadomy, że w praktyce ludzie nie do końca będą przemieszczać się tak jak powinni :) Jeśli traficie w takie miejsce warto po prostu od razu uprzejmie zwrócić uwagę personelowi.
Kolejny aspekt to podejście gości. I to jest temat rzeka :)
My czuliśmy się w miarę bezpiecznie w każdym z obiektów, aczkolwiek wiele zależy od tego jakie podejście do tematu koronawirusa mają sami goście hotelowi. Bo co z tego, że hotel może się starać przygotowywać wszystko zgodnie z wymogami, stanie na głowie, aby ludzie trzymali odległość, jeżeli goście i tak będą mieli to w poważaniu.
We wszystkich hotelach było bardzo podkreślane, żeby zachować dystans, w wielu były specjalne tabliczki informujące o dezynfekcji miejsc, oraz o nakazie noszenia maseczek (pamiętajcie, że maseczki po hotelu powinno się nosić, również w restauracji kiedy podchodzimy do stolika).
Mamy wrażenie, że tam gdzie hotel bardziej się starał, a i sam personel był dobrze zabezpieczony, czy były wyklejone taśmy gdzie stawać itp to również i goście bardziej trzymali się reżimu. Niestety wielu gości uznaje, że jest na wakacjach, również od koronawirusa i że tutaj im nic nie grozi.
My z naszej strony zawsze staraliśmy się przestrzegać reżimu. Korzystaliśmy z wszechobecnych płynów, trzymaliśmy dystans od innych nawet kosztem stracenia miejsca w kolejce (tak się zdarzało ;) ). Niektóre hotele zapewniają gościom poza płynem również jednorazowe maseczki co oceniamy bardzo na plus, bo wiele gości najzwyczajniej w świecie nie miało ich na liście do pakowania.
Ważna uwaga na koniec – nie zdziwcie się, jeśli Wasz pokój nie będzie sprzątany podczas pobytu. We wszystkich miejscach sprzątanie było tylko na życzenie, aby ograniczyć kontakt obsługi z gośćmi. Dla nas jest to bardzo dobry pomysł, bo nawet przed pandemią z reguły tego sprzątania nie potrzebowaliśmy. Jak jest potrzeba wyrzucenia śmieci, czy wymiany ręczników lub pościeli wystarczy poprosić, obsługa wszystkim się zajmie :)
Restauracje w hotelach (posiłki a koronawirus)
Jeżeli chodzi o posiłki w restauracjach hotelowych, to w wielu miejscach nadal funkcjonują bufety, ale w większości obiektów jedzenie nakłada obsługa tak, aby ludzie nie mieli za dużej styczności z sztućcami do nakładania i jedzeniem. W jednym obiekcie spotkaliśmy się z otwartym bufetem z adnotacją, aby nakładać własnymi sztućcami, ale niestety byliśmy świadkami jak odruchowo ktoś zostawił łyżkę i kolejne osoby dalej jej używały.
Należy też zwracać uwagę jak jest z napojami: czy są serwowane przez obsługę, czy są samoobsługowe ekspresy do których goście podchodzą i naciskają przyciski.
My zdecydowanie bardziej komfortowo i bezpiecznie czuliśmy się wtedy, kiedy wszystko (nawet napoje) były serwowane do stolika lub podawane przez obsługę, a obsługa miała zasłoniętą twarz i założone rękawiczki. W większości miejsc widzieliśmy, że stoły są porozsuwane, aby zachować bezpieczną odległość.
Wiele osób wybiera jednak obiekty z kuchnią lub chociaż aneksem i stawia na przygotowanie posiłków na własną rękę :)
Jeśli chodzi natomiast o zewnętrzne restauracje i kawiarnie, to nie mieliśmy większych zastrzeżeń. Fakt, że my z założenia wybieraliśmy te, gdzie jest dużo przestrzeni, albo braliśmy jedzenie na wynos. Widać niestety, że ograniczenie liczby stolików wiąże się z tym, że do tych lepszych czy popularniejszych restauracji zdarzają się kolejki i trzeba dłużej czekać na jedzenie.
Atrakcje w hotelu i w terenie
Pamiętajmy, że nie samym spaniem i jedzeniem człowiek żyje. Jadąc na wakacje chcemy coś zobaczyć, zwiedzić, wybrać się na spacer, czy skorzystać z hotelowych atrakcji jak place zabaw, baseny czy spa.
Zacznijmy od tego co robimy poza hotelem. Tutaj mamy wrażenie, że wszystko już wróciło do normy. Pozostają ograniczenia w liczbie gości, większa uwagę zwraca się na czyszczenie i dezynfekcję miejsc, w zamkniętych pomieszczeniach trzeba nosić maseczki, ale w niektórych miejscach można było poczuć się zupełnie normalnie :)
W niektórych muzeach, skansenach zamknięto czasowo atrakcje czy ekspozycje, gdzie dotyka się przedmiotów co jest dla nas zupełnie zrozumiałe.
Zachęcamy jednak to tego aby zachować zdrowy rozsądek i zawsze w pierwszej kolejności myśleć o bezpieczeństwie swoim i innych, a potem dopiero przyjemnościach. Jeśli bardzo Wam zależy aby popłynąć w rejs, to zwróćcie uwagę, czy będziecie mieć przestrzeń dla siebie, czy samochód którym jedziecie na safari na pewno był wyczyszczony, czy stolik, przy którym będziecie siedzieć jest sprzątnięty po wcześniejszych gościach. Zawsze warto zwrócić obsłudze uwagę jeśli jest inaczej, bo może to tylko przypadek, ale może standardowe działanie.
Podczas wyjazdów korzystaliśmy z basenów hotelowych i sal zabaw, Zawsze dbaliśmy bardzo o higienę. Baseny wydają się być super opcją, bo nie ma w nich tłumów.
Pamiętajcie jednak, że jeżeli w jednym hotelu basen czy inna atrakcja jest czynna nie znaczy że jest również czynna w innych obiektach. Warto więc zawsze tuż przed przyjazdem albo tuż pod rezerwacją, zapytać się jakie atrakcje w hotelu są czynne i już funkcjonują a co jeszcze nie (np. basen, masaże, sale zabaw).
Jak podróżuje się w czasie pandemii?
Na koniec chcielibyśmy podkreślić, że ciężko jest przewidzieć jak w danym hotelu będą zachowane standardy za kilka dni czy tygodni i to jest chyba największy minus podróżowania w obecnych czasach.
Nawet jeżeli my teraz piszemy, że jedzenie w danym obiekcie jest serwowane do stolika to nie wiadomo, czy tak będzie również w okresie wakacyjnym. Jeżeli trafiliśmy w hotelu na gości, którzy trzymali dystans i nosili maseczki to nie oznacza, że równie świadomi goście będą za tydzień. Nie wiadomo również jak będzie zmieniała się sytuacja w kraju i jakie obostrzenia mogą pojawić się za miesiąc.
Możemy jedynie zakładać, że jeżeli już teraz obiekt dokłada wszelkich starań, aby zachować dystans i bezpieczeństwo to będzie tak robił dalej. Jeżeli robi coś więcej niż tylko minimum narzucone przez sanepid to zdrowie gości jest dla niego ważne.
Kiedy obsługa i kierownictwo zachowuje się rozważnie to również jest większa szansa, że goście będą przestrzegać reżimu, a dzięki temu wszyscy będziemy bezpieczniejsi.
Jeśli jednak traficie w miejsce, w którym nie czujecie się komfortowo, to zwróćcie uwagę personelowi, powiedzcie co może zrobić lepiej, aby goście czuli się lepiej, a jeśli obiekt nic nie zmieni, to najlepiej zmienić miejsce noclegowe :)
Polecamy Wam również kilka naszych innych artykułów:
- Hotele dla rodzin z dziećmi w Polsce
- Pomysły na jednodniowe wyjazdy w centralnej Polsce – okolice Łodzi
- Wrocław – 3 propozycje na rodzinny weekend
Udanych i spokojnych wyjazdów w to szalone Lato 2020! :)