Podróżowanie pociągiem po Chinach jest fajne :) W tym wpisie postaramy się rozwiać kilka Waszych wątpliwości na temat podróżowania pociągiem po Chinach i przy okazji podrzucić Wam kilka cennych wskazówek.
Zacznijmy od tego, że Chiny to nie Japonia. Jednak… czy słyszeliście o super szybkich i wspaniałych pociągach w Japonii? O shinkansenach? Pewnie tak. A o super szybkich pociągach w Chinach? Pewnie trochę mniej, chociaż chińska szybka kolej, zwana China Railway High-speed (CRH), jest największym takim system na świecie.
Obecnie posiada 22 000 km (!!!) linii dla szybkich pociągów, co pozostawia daleko w tyle wspominaną Japonię (2 765 km). Ciekawostka: druga na świecie pod kątem długości linii szybkich pociągów jest… Hiszpania, z 3 100 km linii dla szybkich kolei. Robi wrażenie, prawda?
W tym tekście przeczytasz o:
Rodzaje pociągów w Chinach
Jest kilka rodzajów pociągów w Chinach. Sądzę, że pod kątem naszych podróży turystycznych, możemy wyróżnić trzy rodzaje: wspomniane szybkie pociągi (CRH), wolne pociągi (tak zwana kolej konwencjonalna, innymi słowy “jak nasze PKP” ;-)) oraz pociągi nocne (jak w naszej podróży do Xi’an).
Szybkie pociągi w Chinach są bardzo dobrą alternatywą do podróży samolotem pomiędzy chińskimi miastami. Wysoki standard, szybkie, czyste, dobrze wyposażone. Niemniej, nie jest to tania impreza. Dziwiło nas jednak to, że nawet na te najdroższe pociągi bilety rozchodzą się jak ciepłe bułeczki. Pociągi te oznaczone są symbolami C, D i G (np. G254).
Wolne pociągi (inaczej zwykłe, konwencjonalne) są oczywiście znacznie tańsze, dlatego że jadą… wolniej. Oczywista oczywistość ;) Oznaczone są literami T, K, Y, S, Z, np. Y221). Tutaj z czystością i jakością jest już zdecydowanie gorzej, ale nie ma tragedii. Pytanie już do Was samych czy zależy Wam na czasie, czy na oszczędnościach. Jeśli na oszczędnościach to czemu nie wybrać trzeciej opcji…
Nocne pociągi to jest coś co bardzo ułatwia podróżowanie. Nie traci się dnia na podróż, a oszczędza się dodatkowo na noclegu. Chiny mają świetnie rozwiniętą siatkę nocnych połączeń pomiędzy miastami (szybkie pociągi nie jeżdżą w nocy). Nic tylko korzystać :) Nocne pociągi są zazwyczaj oznaczone literką Z, T lub K.
Jaka jest różnica w cenie? Szybki pociąg na linii Pekin-Xi’an kosztuje w najtańszej klasie 515 CNY. Wolniejsze, tradycyjne pociągi to koszt już od 150 CNY. Nocna wersja kosztuje identycznie, ale ceny z kuszetka zaczynają się dopiero od 270 CNY. Czyli w zależności od opcji mamy 3-krotne przebicie.
Jaka jest różnica w czasie? CRH pokonuje ten odcinek nawet w 4,5 godziny (zależy od pociągu, na ilu stacjach zatrzymuje się po drodze, najwolniejsze z szybkich jadą około 6 godzin). Standardowe pociągi mają oczywiście gorsze wyniki, od 11 do nawet 17 godzin! Nocna, najbardziej optymalna opcja zajmuje prawie 12 godzin, więc nie tak źle. Czyli mamy tutaj również przebicie czasowe pomiędzy szybkimi i wolnymi pociągami 3 razy.
Którą opcje wybrać? To już pozostawiamy Wam…
Jakie są rodzaje klas/przedziałów?
Żeby nie było tak łatwo, pociągi w Chinach mają też klasy podróży. I nie mówimy o podziale jak w Polsce (pierwsza i druga klasa). Jest tego trochę więcej…
1st Class – pierwsza klasa występuję w szybkich pociągach (C, D i G). Standardowo miejsca te są szersze i wygodniejsze niż w klasie drugiej. Układ miejsc w tych wagonach to 2-2 (dwa fotele po każdej ze stron przejścia).
2nd Class – czyli tak zwana ekonomiczna, również występuje tylko w pierwszych wagonach. Tak jak w samolocie i tutaj macie mniej miejsca na nogi oraz po bokach. W tej klasie konfiguracja foteli to 2-3. Mimo to mamy półeczkę przed poprzedzającym nas siedzeniem. Jest również miejsce na bagaż nad nami i z tyłu wagonu (na większe walizki).
Business Class i VIP Seat – ta klasa występuje tylko w niektórych szybkich pociągach. Układ siedzeń to zazwyczaj 2-1, a same siedzenia rozkładają się do pozycji leżącej.
Hard seat – Tutaj już zaczynają się klasy przedziałów w tradycyjnych (wolnych) pociągach. Ta klasa jest zdecydowanie najtańszą i najgorszą opcją. Panuje tutaj spory hałas/tłum. Siedzenia nie są zbyt wygodne i nie da się ich odchylić do tyłu. Układ siedzeń to podobnie jak w 2 klasie szybkich pociągów 2-3. Z tym, że tutaj jest na prawdę mniej komfortowo i mniej czysto. Na krótkie podróże jest ok, ale na nocną podróż do Xi’an czy gdzieś indziej, już nie za bardzo.
Soft seat – Wygodniejsze siedzenia niż w poprzedniej klasie, w układzie 2-2. Występuje tylko w niewielu pociągach.
Hard sleeper – Najtańsza (i oczywiście najmniej wygodna) opcja jeśli chodzi o kuszetki. Występuje w nocnych pociągach lub tych, które jadą naprawdę długo. Jest to 6 miejsc leżących w jednym przedziale, najczęściej bez zamykanych drzwi, co czyni tą klasę również dość głośną i mało komfortową. Na 99% jeśli przypadnie Wam dolna kuszetka co chwile będzie Wam ktoś na niej przysiadał ;) Mimo ścisku, o dziwo znajdzie się tutaj również miejsce na większy bagaż (choć nie wiemy jak to jest, gdy wszystkie 6 osób ma duże bagaże ;)).
Soft sleeper – Lepsza opcja powyższej klasy. W przedziale mamy 4 miejsca do spania. Co ważne, przedział ten posiada już drzwi, co zapewnia zdecydowanie większy komfort i bezpieczeństwo. Łóżka są szersze niż w klasie Hard sleeper, co również poprawia komfort podróży.
Deluxe sleeper (lub Luxury soft sleeper) – najbogatsza opcja jeśli chodzi o nocne pociągu. Jest to prywatny przedział (dla dwóch osób), z dwoma łóżkami, sporym stolikiem, fotelem i… własną prywatną łazienką :) My pozwoliliśmy sobie na taki luksus, aby nocna podróż z Oliwą była przyjemniejsza dla nas jak i dla naszych współpasażerów :) Co nie jest dziwne, 99% miejsc w tej klasie w naszym pociągów zajmowali… biali turyści ;)
Standing – Jest jeszcze taka opcja. W niektórych pociągach sprzedawane są również bilety bez gwarancji miejsca. Jak w naszym starym, dobrym PKP ;-)
Warto dodać, że praktycznie w każdym typie wagonów/klas znajduje się na końcu wagonu ciepła woda (do herbaty i chińskich zupek, które Chińczycy jedzą bez umiaru).
Jak z tym brudem i syfem w pociągach?
Przed wyjazdem do Chin nasłuchaliśmy się jaki to jest syf w pociągach, brak kultury, problem z kupieniem biletu (o tym za chwilę) itd… Jak jest na prawdę?
Zacznijmy od tego, że mamy dwa światy. Pierwszy to szybkie pociągi (CRH). Tutaj zdecydowanie poziom kolei przegania nasze polskie PKP o wielokroć. Czyste, ciche, szybkie pociągi. Podczas naszej podróży (około 5h) wielokrotnie przez wagon przechodziła sprzątaczka, nawet z mopem myjąc dokładnie całą podłogę. I nie, nie jechaliśmy nawet w pierwszej klasie ;)
Morał z tego może być taki, że kultura Chińczyków pozostawia nadal wiele do życzenia, ale obsługa szybkich składów stara się jak może i podróż tymi kolejami pozostawia miłe wspomnienia.
Drugi świat, to tradycyjne pociągi. Tutaj już mamy spore rozbicie jeśli chodzi o czystość. W droższych klasach wszystko jest w porządku, choć może nie już tak perfekcyjnie. W niższych klasach (hard seat i hard sleeper) czystość nie jest na najwyższym poziomie, co wynika chociażby z ilości ludzi na metr kwadratowy i braku widocznych ekip sprzątających :)
Jak kupić bilet na pociąg w Chinach?
Przechodzimy do najważniejszego: jak kupić bilet na pociąg w Chinach? Czy jest to łatwe? Czy da się porozumieć?
Pierwsze o czym nas przestrzegano w tym temacie, to totalny brak znajomości języka angielskiego, brak okienek obsługi po angielsku i generalnie dramatyczne problemy z zakupem biletów ze względu na brak znajomości języka (bo obłożenie pociągów to inna kwestia, bilety często kończą się na wiele dni przed odjazdem).
No cóż… gdy spojrzymy na tablicę odjazdów, to coś z niej zrozumiecie? ;)
Jest mniej czytelne niż podczas naszej podróży po Japonii, ale po chwili zastanowienia i wiedzy na temat numeracji pociągów, da się z tego co nieco wyczytać. Dalej, na peronach, napisy są również po angielsku (choć zawsze pilnujcie numeru pociągu) więc nie da się już zgubić.
Na dworcach (szczególnie w Pekinie) znajdują się okienka do obsługi w języku angielskim. I tak, da się tam dogadać po angielsku. Również w pociągu mieliśmy załogę, która coś tam rozumiała i nawet mówiła po angielsku. Więc takiej zupełnej tragedii nie ma.
Jak więc kupić bilet na pociąg? W związku z tym, że te najbardziej turystyczne kierunki są bardzo oblegane, polecamy Wam zakupić bilety jeszcze przed wyjazdem, przez internet. Jest wielu pośredników, którzy oferują swoje usługi, biorąc za to nieznaczną prowizję od każdego biletu. My skorzystaliśmy właśnie z tej opcji.
Ważne! Kupując bilet przez internet musicie podać swoje pełne imię i nazwisko oraz numer paszportu, ponieważ później bilety będziecie odbierać na dworcu na swoje nazwisko i okazując paszport.
Można oczywiście kupić też bilety na miejscu, tym bardziej jeśli nie macie w 100% sprecyzowanych planów podróży po Chinach.
Kiedy kupić bilet? Bilety możecie kupić u pośrednika w dowolnym momencie przed podróżą, do zazwyczaj jednego dnia roboczego przed odjazdem. Typowa sprzedaż zaczyna się jednak na 30 dni przed dniem odjazdu, więc na stacji nie kupicie biletów wcześniej. Na pewno nie zostawiajcie zakupu biletów na ostatnią chwilę. Powodów jest wiele: od kolejek do kas zaczynając, po brak miejsc w pociągach…
Podsumowując
Nie każdy o tym wie, ale Chiny mają świetnie rozwiniętą sieć kolei zarówno tradycyjnych jak i tych dużych prędkości. Polecamy Wam przejechać się zarówno szybkimi pociągami jak i tymi zwykłymi, bo to całkiem niezły sposób na zwiedzanie tego interesującego kraju.
Monumentalne dworce oraz widok Chin w budowie pozostawią Wam niesamowite wrażenia z podróży po Chinach.
Jest również to dobry moment na zapoznanie się bliżej z Chińczykami, którzy chętnie zagadują do białych turystów w trakcie podróży (o ile oczywiście znają angielski :-)).
Jeśli macie jeszcze jakieś pytania odnośnie podróżowania pociągami po Chinach, zachęcamy Was do zadawania ich w komentarzach. Postaramy się pomóc :)